PDA

Näytä koko versio : Laaserin säätämisestä

Irwin
04.06.2008, 17:26
Itselläni on nyt pidemmän aikaa ollut ongelmaa SSBB backupin kanssa ja ajattelin nyt sitten ottaa asian uudelleen käsittelyyn pienen tauon jälkeen. Olen kokeillut useammalla eri polttavalla usealle eri merkkiselle levylle ja itse määritetyn layer breakin kanssa sekä ilman sitä.

Tulos on aina sama - Peli tunnistuu ihan ongelmitta ja saan sen Disc channelista auki, mutta tallennuksen luomisen jälkeen on seurauksena jonkin aikaa näkyvä tyhjä valkoinen ruutu, jota seuraa "Error has occurred" ja eject disc blaablaablaa....

Huomasin nyt nettiä selaillessa, että aika moni on tuolla laaserin säädöllä saanut pelin toimimaan ja ajattelin nyt kokeilla samaa itsekin. Pari kysymystä.

1. Minulla ei ole yleismittaria. Ajattelin, että merkkaisin ihan vaikka tussilla alkuperäisen potikan asennon, niin olisi sitten helppo palata siihen, mikäli en saa kunnollista säätöä tehtyä. Nyt ihan kiinnostaisi tietää, että miten paljon tuollainen n. 100Ohmin muutos olisi kellon kierroksina suunnilleen ? Joku 1/12 ? Se vastus on ilmeisesti oletuksena siinä 700-900 paikkeilla ja ihanteellinen määrä olisi suunnilleen 600Ohmia, joten tuollainen satasen muutos lienee aika sopiva ainakin alkuun.

2. Oletetaan nyt, että saadaan sellainen järkevä asento tuolle potikalle, että levyt kyllä toimii hyvin, mutta laaseri ei kuitenkaan toimi ihan älyttömällä teholla. Oletteko kuulleet juttua tai arveletteko, että laserin elinikä kuitenkin lyhenisi tämän säädön johdosta merkittävästi ? Mietin tässä, että jos hommaisi ihan alkuperäisen SSBB:n ja kokeilisi vielä sillä. Toisaalta sitten alkuperäisenkään pelin kanssa ei kuulemani mukaan välttämättä toimisi yhtään sen paremmin... vai mitä luulette ?

Niin ja saa tietysti nyt laittaa muitakin vinkkejä, millä pelin saisi toimimaan. Olen kyllä mielestäni aikalailla kaikkea jo kokeillut, mutta saa ehdottaa. Kertokaa myös, että uskotteko tuon laserin säädön auttavan tässä tapauksessa tuohon kuvaukseni mukaiseen ongelmaan.

dobe
04.06.2008, 19:16
Jos nuo Wiin potikat on yhtä herkkiä kun esim PS2:ssa tai Xboxissa, niin tollainen ruuvimeisselin paikalleen laittaminen heilauttaa joissain tilanteissa jo niitä arvoja luokkaan 200ohm.

Älä ala säätämään ilman oikeita työkaluja, eli se yleismittari on jokseenkin ehdoton minimi, tai sinulla on käsissäsi kohta täysin mitään lukematon wii. Ohjeen tynkää jos et ole jo lukenut. http://www.consoleforums.net/showthread.php?t=6065

Ilman yleismittaria ongelmana on se, ettet kykene tietämään mikä on lähtöarvo, josta lähdet ruuvaamaan alaspäin jolloin suurena vaarana on, että ruuvaa liikaa, josta seuraa lukupään pölähtäminen.

Irwin
04.06.2008, 21:23
Jos nuo Wiin potikat on yhtä herkkiä kun esim PS2:ssa tai Xboxissa, niin tollainen ruuvimeisselin paikalleen laittaminen heilauttaa joissain tilanteissa jo niitä arvoja luokkaan 200ohm.

Ihanko tosissaan ? Jotain mitä olen aiemmin lukenut vastaavia, niin joku n. 1/4 kierros on kuulemani mukaan tehnyt tuon vastaavan muutoksen. Tämä oli siis Gamecubelle tai PS2:lle.

Tulikin luettua tällä foorumilla oleva ohje, jossa myös mainittiin lähtöarvoksi tuo 700-900. Eli tosiaan vaihtelee, mutta 100Ohmin muutos pitäisi joka tapauksessa olla ihan turvallinen, jos pyritään siihen 600:aan. Ajatukseni oli, että tekisin jotain 1/12 kääntöjä, jonka jälkeen testaisin levyjä ja säätäisin tarvittaessa lisää. Mutta jos tuo potikka tosiaan on noin herkkä kun sanot, niin en taida rueta ilman mittaria tähän hommaan. Oliko tuo nyt vähän liioiteltu kuvaus ? :)

Niin kysytäänpä tosiaan vielä, että jos nyt rupean tähän operaatioon, niin pitääkö tuo Wii kasata aina ihan kokonaan, että voi niitä levyjä testailla ? Aika tympeä homma, jos tosiaan vähän kerrallaan sitä ruuvia kääntelee ja joutuu yhtenään purkamaan ja kasaamaan...

dobe
04.06.2008, 21:43
Tai sitten mulla ollut yliherkkiä potikoita mene ja tiedä. Viimeeksi kun jotain KHS-400 laseria säätelin niin sitä tarvinut kääntää juuri mitään. Tuossa oli yks Xboxin asema niin sitä piruuttaan kokeilin niin 1/2 kierrosta oli luokkaa 1600ohmia mitä arvot loikki.

Mutta tosiaan ei niitä ilman mittaria kannata säädellä pätkääkään, menee vaan enemmän sekaisin, voit esim vääntää vikasuuntaan :) jolloin ohmit menee ylös eikä alas. Ei noihin ole oikeestaan muuta sellaista pätevää säätöö joka toimii kaikissa kuin et Liika on liikaa, ja liian vähän ei toimi ollenkaan :D

Tumeski
26.06.2008, 17:02
ÄLÄKÄ SITTEN PAINA YHTÄÄN :D Se potikka on posliini/keraaminen tai jotain tällästä ja jos ajatus "Prkl kun ei pöyri, painanpa vähän lisää" tulee pähään niin sillon STOP! :D ja yleismittarilla vaan. Se on IHAN pakollinen hommassa. Tähän kalibrointiin annan vinkin kuten itse sen tein. Otin 580OHM vastuksen ja kolvasin sen siihen jalkoihin kiinni ja katkaisin sen kerramisen. Paljon parempi <3

dobe
26.06.2008, 19:27
Missäs PS2:ssa noin alhaiset ohmit on? Itselleni kun kaikki vastaan tulleet ovat olleet luokassa noin 1000Ohm, ja jokunen on ollut jossa on tarvinut puottaan tuonne 800 - 900ohmin korville, että suostunut lukemaan ongelmitta.

Tosiaan tuosta laserin ohmien säädöstä ilman yleismittaria niin siintä tule sitten muuta kuin sanomista, sen verran isoja loikkia tekee jos alkaa vaan ruuvailemaan.