PDA

Näytä koko versio : Kuinka teet omia flash animaatioita!

Nielsen
08.09.2006, 21:48
Moo
Eli tässä oppaassa yritän opettaa hieman flash:in alkua

Eli aluksi ladataan flash 8 trial versio.
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?loc=en%5Fus&product=flashbasic
Sivulla saatat joutua rekisteröitymään, mutta se ei vie kauaa.

Kun olet saanut ladattua sen, asenna se koneellesi. Jos asetuksia haluat säätää, tee se nyt.

Seuraavaksi avaat sen, ja näet äärettömän oudon listan eri nappuloita ja nippuloita. Mitä teen? OmG?!11! Ei hätää. Jos et halua muiden apua, opettele itse. Kun säätelet ja piirtelet niin opit joitain helppoja asioita itse.
Jos taas et halua haaskata aikaa, vaan kestät muiden avun ilman omantunnon tuskia, mene tänne -->

http://www.newgrounds.com/collection/flashtutorials.html
Myös flashin omasta todella laajasta ohjeet alueesta löydät kaikkea mukavaa tietoa. Sieltä voi myös oppia, mutta nuo flash pohjaiset ovat kuitenkin helpompia ja selkeämpiä.

Seuraavaksi opetan itse muutamia perus juttuja, helppoja objektin liikuttamisia ilman Frame By Frame*:ttamista.
*ks.Frame By Frame alhaalta sanastosta.

Ensin ulkoasu.

Vasemmalla reunalla, Piirto, muokkaus työkalut.

Oikealla reunalla taasen on jos olet sen sinne valinnut. "kirjasto" sen saa myös nopeasti esille yhdistelmällä (CTRL+L).

Keskellä on tällä hetkellä muokattavan framen muokkaus kohta. Täällä puolet tapahtuu.

Aivan ylhäällä tutut File, Edit, Insert jne.

Hieman alemmalla, kaikkien tapahtumien äiti. Timeline. Tässä kaikki liikkuminen muokataan, ja FbF liikutellaan. Äänet ja musiikit lisätään myös tähän.
Layerit tarkoittavat missä järjestyksessä objektit ovat. Jos esim mario on alimmaisena ja background ylimpänä, ei kuvassa näy muuta kuin background.
Siksi laita hahmot ja muut aina ylemmäs backgroundista.
Esim:
Objekti yksi on Layer nro.1
Background on layer nro.2
Ja objekti2 on layer nro.3

Nämä lyerit laitetaan siis järjestykseen 1,3,2. tai jos objekti 2 on ylimmäisena, laitat järjestyksen 3,1,2.
Tajusitteko? Hyvä. Jatketaan.

Nyt muutamia helppoja objektien liikuttamisia.

Motion Tween.
Tämä on hyvin helppo liikuttamis tapa, vaikkakin aika yksinkertainen. Sinun ei itse tarvi laittaa kuin 2 kohtaan KEYFRAME* Ja niiden väliin motion tween. Nyt kerron miten teet sen.
Piirrä frameen numero 1 vaikka pieni pallo.
Sitten, laita vaikka frameen numero 50 KEYFRAME. Sen teet näin: mene kyseisen framen kohdalle ja paina hiiren 2 napilla, ja valitse listasta INSERT KEYFRAME.

Sitten, kun laitoit tuon keyframen, Näkyy pallosi siellä minne sen laitoit. Ympärillä pitäisi olla sininen kehikkö. Jos näkyy, siirrä pallo vaikka keskelle framen kuvaa. Eli framessa 1 pallo on reunalla, ja framessa 50 se on kuvan keskellä. Nyt mene timelinen kohdalle, layeriin numero 1. Mene minne tahansa framen 1-50 välillä, ja paina hiiren 2.napilla. Sitten painat Create Motion Tween.
Sitten testaa painamalla yhdistelmää (CTRL+ENTER).

Jos pallosi liikkuu. Onnea olet tehnyt ensimmäisen flashin =) Siitä se lähtee.

Lisää ohjeita lisäilen jos tästä on apua jollekkin.

FrameByFrame = Animaatiota tehdään, että jokaiseen frameen tehdään KEYFRAME ja sitten sitä muokataan hieman eteenpäin yms, jokaisessa framessa, VAIN VÄHÄN :)

Roni
26.07.2007, 17:11
Tästä oli minulle apua ja kaiken lisäksi sain tehtyä hienon animaation, mutta huonoa on se, että tämä on vain trial versio...

Tetrix
26.07.2007, 17:17
Ihan hyvä opas alottelijoille. Itse olen war... "ostanut" flashin.

Roni
26.07.2007, 17:24
Joo, alottelijoille toi onkin (eli mulle). Ei masterit tollasii tartte. Jaa että Tetrix on oikein warettanut Flashin...

Nielsen
28.07.2007, 15:30
Kunhan jaksan, voisin tehdä toisen, kuvallisen oppaan eristä aiheesta.