PDA

Näytä koko versio : Levyjen lukuongelma

Kimsi
07.08.2007, 17:27
Modasin Wii:ni Wiikey -modpiirillä ja nyt on ongelmia saada Wii lukemaan poltettuja levyjä.

Wii:n saa tunnistamaan levyn useasti vain siten, että sammuttaa virrat konsolista ja konsolin ollessa "valmiustilassa" syöttää levyn sisään. Tällöin kuitenkin pelatessa pari minuuttia Wii ilmoittaa kesken pelin että "cannot read disk" tjsp.

Lisäksi jos Wiin saa tunnistamaan levyn alkuvalikossa, ja tämän jälkeen laittaa toisen levyn, wii ei tunnista tätä levyä, eikä useasti sen jälkeen samaa levyä joka oli ensimmäisenä sisällä.
Olen laittanut wiikey asennuslevyltä Regionfree -asetuksen päälle.

Alkuperäiset levyt wii tunnistaa ongelmitta.

Wiikeyn juotoksissa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Modasin aseman työpaikallani, jossa on kunnon juotosvehkeet sekä mikroskooppi jolla tarkastin juotokset. Käytin johtoja asennuksessa.

Ainoat ratkaisut jotka tulivat mieleen ovat että joko käyttämäni dvd:t eivät ole sellaisia joista wiin asema pitää. Käyttämäni levyt ovat
saksasta tilattuja Verbatim 16x -r.
Poltin LG:n asemalla maximi 4x nopeudella. (wanha asema :) )

Toinen mieleentullut asia oli että johdot ottavat kontaktia "kannesta" joka tulee dvd-aseman päälle kun kone kasataan modauksen jälkeen. Tämä ei ehkä kuitenkaan ole se todenäköisempi vaihtoehto..

Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

dobe
07.08.2007, 17:56
Itse kokeilisin toista mediaa jolle polttaisin, tai sitten noita samoja levyjä toisella asemalla poltettuna joka on lähempänä tuota 16x polttonopeutta. Tullut vastaan hassuja tilanteita, noilla 16x levyillä, poltossa tapahtuvien virheiden määrä nousee sen mukaan mitä hitaammin levylle polttanut tavaraa, kuulostaa sinäänsä hemmetin hassulta koska sotii kaikkia järjellisiä teorioita vastaan.. Tietokone käytössä tuosta ei ole niinkään ollut haittaa mutta konsolien kanssa kyseiseen ilmiöön olen törmännyt useastikkin.

humppis
07.08.2007, 20:26
Johtunee nuo lukuvirheet 16x kiekoissa siitä että se levyn pinta on suunniteltu sille nopealle poltolle,
ja hitaalla vauhdilla se aseman laseri "polttaa liikaa" sitä levyä.

Mikz
08.08.2007, 07:56
En ole WII pelejä poltellut noille verbatimeille mutta leffoja sitäkin enemmän ja itse ole käyttänyt 8x nopeutta.

Kimsi
11.08.2007, 04:05
Pieni päivitys:

Hankin 2x nopeuksisia -rw levyjä ja koitin polttaa niille.
Näyttää siltä että ne toimivat paremmin.

Taitaa olla tuo wii:n dvd asema aika valikoiva levyjen suhteen, koska olen käyttänyt niitä 16x levyjä xboxissani eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa ikinä.

noh, nyt kuitenkin toimii.. :)

Shadown
11.08.2007, 10:13
Kyllä se xboxin asema on ylipäätän tarkempi levyistä, ellei nyt kyseessä ole vanha Samsungi.

Miksei ylipätäään voi uskoa, että jos kerrotaan levyjen olevan "optimoitu" toimimaan nopeammalla poltolla, niin ne todennäköisesti toimivatkin nopeammalla poltolla?

Itse lähtisin noin vanhan polttavan vaihtamaan aika hätään, koska tuo aseman hitaus tuo nykyaikana jo aika suppean valikoiman mitä levyjä sille voi ostaa.

miiqu
27.08.2007, 12:18
16x certified speed lukee mulla philipsin paketin kyljessä. Ei niitä ainakaan ole optimoitu milleen kirjoitusnopeudelle vaan toimivat max 16x nopeudella "varmasti".

Onko tämä "jos poltat liian hitaasti niin..." tieto nyt sitten essonbaaria vai onko tästä olemassa jotain ihan faktaakin ? Toi termi "polttaa liikaa" vaan jotenkin kuulostaa niin itte_yöllä_keksin -pähkäilyltä.

voi olla että hyvinkin pitää paikkansa mutta ihmisillä on myös taipumus nähdä asioiden välillä yhteyksiä vaikka niitä ei siellä olisikaan.

Shadown
27.08.2007, 12:54
16x certified speed lukee mulla philipsin paketin kyljessä. Ei niitä ainakaan ole optimoitu milleen kirjoitusnopeudelle vaan toimivat max 16x nopeudella "varmasti".

Onko tämä "jos poltat liian hitaasti niin..." tieto nyt sitten essonbaaria vai onko tästä olemassa jotain ihan faktaakin ? Toi termi "polttaa liikaa" vaan jotenkin kuulostaa niin itte_yöllä_keksin -pähkäilyltä.

voi olla että hyvinkin pitää paikkansa mutta ihmisillä on myös taipumus nähdä asioiden välillä yhteyksiä vaikka niitä ei siellä olisikaan.

Vaikka asemani pystyy kirjoittamaan vaikka 1X nopeudella levyt, niin se ei siihen suostu jos levyt on tehty kirjoittamaan nopeasti. Sitten taas vanhat RW:ni se polttaa väkisin vain juuri sen levyn maximeilla, mitä levyssä lukee (Eli 4X).

humppis
27.08.2007, 18:01

Niin no se "polttaa liikaa" nyt tarkoitti sitä että se 16x-levyn polttopinta tosiaan on suunniteltu sille nopealle poltolle. Jolloin vaikkapa 2x poltossa sen polttavan aseman lasersäde viipyilee levyä polttaessa kauemmin kuin suunnitteleva insinööri on ajatellut, sillä yhdellä mikroskooppisen pienellä pisteellä siinä levyn pinnassa johon keskikohdasta ulospäin niitä erimittaisia "uria" se samainen säde "kaivertaa" siihen spiraalin muotoiseen muodostelmaan..

Kokemuksesta myös tiedän että asioita ei vaan aina kannata selittää juurta jaksaen, ja niillä vaikeaselkoisilla hienoilla teknisillä termeillä. Vaan lyhyesti, yksinkertaisesti ja kansantajuisesti. Menee paremmin perille. Tälläisille tyhmemmillekin, niin kuin minä.

Voit koittaa sitä polttoa vaikka niin että poltat yhden levyn 4x, ja sitten toisen 8x, ja katsot vaikkapa Neron mukana tulevalla työkalulla sen polttolaadun. Veikkaan että siinä 8x poltetussa on vähemmän virheitä.

gerbiili71
27.08.2007, 18:46
Ihan loistavaa! Vihdoinkin kuuluu jotain järjen ääntä tähän polttonopeuskeskusteluun. Niin kauan kuin olen pelikonsolifoorumeilla seikkaillut on aina ollut sama polta-levyt-aina-mahdollisimman-hitaalla-virsi, joka on ihan oikeasti aivan kukkua, jos katsotaan polton laatua. Joskus täälläkin järki ja tieto voittaa mutun ja hiran... ;)

miiqu
27.08.2007, 19:37
edelleen en aiheesta mitään tiedä mutta tota lueskelin issesseni
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Print.aspx?ArticleId=20949

Kahdella polttavalla ja parilla eri kiekolla kaverit löysivät vähiten virheitä kun poltettiin 20x kiekkoja 4x ja 8x nopeudella. Ei ainakaan tuo teksti tue sitä että niitä kannattaisi polttaa niin nopeasti kun paketin kyljessä lukee.

gerbiili71
27.08.2007, 21:37
No kokemusperäisenä tietona omalta kohdalta voin kertoa, että yleensä tulee poltettua dvd:t aina sillä nopeudella mitä poltto-ohjelma kullekin medialle ehdottaa -- muutaman kerran olen kokeillut polttaa 'niin hitaalla kuin voi' ja tuloksena on aina ollut coasteri. Jopa medioista nirso GC on aina syönyt mukisematta 8x mediat 8x-poltettuina ja 16x-mediat 16x-poltettuina. Nopeammista ei minulla kokemusta olekaan.

Tuohon polton onnistumiseen vaikuttaa oikeasti aika monta muutakin seikkaa kuin se polton nopeus -- jos käytät halpoja aihioita, polttonopeuden alentaminen voi olla perusteltua. Lisäksi vaikuttavat mm. käytetty asema (itse suosin NECin ja Pioneerin asemia, Plextoritkin ovat hyvässä maineessa), käytetyn aseman ikä, aseman firmis, pc:n bios, aseman ja työskentelytilan lämpötila, kosteus ja pölyisyys ja niin edelleen. Ensimmäisenä kannattaisi aina varmistua siitä, että poltettava image on kunnossa ja sitten ryhtyä miettimään muita syitä mahdolliseen coasteripinoon. ;)

Mediat ovat onneksi nykyisin edullisia, joten kokeile eri nopeuksia mielesi mukaan -- jos sulla on kamat ja softat kunnossa, tulet kyllä ennenpitkää huomaamaan, että ultrahidas poltto on aivan turhaa. :)

dobe
27.08.2007, 21:38
Ihan hyvä testi siinä mielessä, mutta pari seikkaa missä mielessä tuohonkaan testiin ei kannata luottaa sokeasti. Pikaisesti ainakaan itse tuota testiä lukemalla saa vain sen tuloksen, että nuo kyseiset testissä käytetyt levyt soveltuvat paremmin liteonille kuin LG:lle vai onkohan kyse siintä millä levyjen luettavuus on testattu?

Poltto jälki jollekkin 16x nopeus kiekolle jollain vanhalla max 4x nopeuteen kykenevällä LG:n asemalla ja esim tuossa testissä käytetyllä HL-DT-ST DVD-RAM GSA-H55L 1.00 on jokseenkin erillainen vaikka käytettäisiin saman merkkisiä kiekkoja. Samoin tuossa testissä käytetään levyn lukutestiin polttavaa asemaa, tosin onneksi testattu sentään ristiin eli luku testiä ei toteuteta samalla asemalla kuin millä se levy on kirjoitettu. Pääsääntöisesti noihin itse tehtyjen tallenteiden onnistumiseen ja toimivuuteen vaikuttaa : Millaisella asemalla poltettu, mille medialle poltettu ja miten poltettu (nopeus, harvoissa tapauksissa ohjelmat).

Kannattaa muuten myös muistaa, että levyjä ostaessa myös valmiste erillä on jonkinmoinen merkitys levyjen toimivuuteen, itse tämän valitettavasti joutunut toteamaan muutamaan otteeseen. Vaikka levyt ulkoisesti ovat samallaisia, ja saman näköisiä, niin jossain tapauksissa valmistekoodi ja näin ollen tehdas jossa levyt tehty on ollut täysin eri, ja samalla tavalla tehty levy on toiminut kohde laitteessa toisessa tapauksessa paremmin ja toisessa tilanteessa ei välttämättä ollenkaan.

Suosittelenkin siis suorittamaan tuollaisen vastaavanlaisen testin ihan kotioloissa, omalla laitteistolla ja ja useammalla levymerkillä, ja suorittamaan sitten itse samallaisia mittauksia, niin saapahan selville, millä levyillä pääsee oman laitteistonsa kanssa parhaaseen tulokseen.

miiqu
27.08.2007, 22:16
taidan mennä sieltä mistä aita on matalin ja tilata verkkokaupasta verbaattimeja. Jossei tunnu että niillä pelaa niin sitten kokeilen jotain muuta. Neuvosta otan väärin ja ainakin ekan polton kokeilen nopeimmalla ja jossei pelaa niin sitten hanaa löysemmälle. Ei tässä prkl ole kokopäivää aikaa kytätä polton valmistumista :D

phisher
25.10.2007, 23:58
onko kellään havaintoja mihinkä suuntaan voisi viat mennä kun tässä pari päivää sitten ajattelin palailla wiin pariin taas tovin jäljestä ja yllärinä tulikin vain wii joka ei suostu lukemaan levyjä, ei kopioituja eikä alkuperäisiä sen paremminkaan.

hetken aikaa vaan kuuluu jotain naksutusta kun levyn laittaa sisään ja sitten tulee levyn lukuvirheestä ilmoittava virhe. piirinä on masiinassa wiikey ja taitaa olla d2b piirisarjalla. (elektroniikka uus avuton, joten en ala tonkimaan ja riipimään sisuskaluja auki sen paremmin - olo valmis modi paketti joten takuukin on jo umpeutunut tuon kohdalta kaikin mahdollisin keinoin.)

dobe
26.10.2007, 00:14
Yksi mahdollisuus kun tuo Wii kuitenkin on ollut markkinoilla sen verran vähän aikaa, että siinä mahdollisesti olisi samallaisia oireita kun PS2:sen kanssa, eli hekkolaatuiset levyt rasittaisivat levykoneistoa ja kuluttaisivat siten laserin loppuun. Kuvauksestasi päätellen, laite yrittää lukea kyllä levyä, mutta ei saa selvää siintä, ja antaa lukuvirheen. Joku tuossa taannoin valitteli jotain tuollaista virhettä Wiikeyn kanssa, tosin taisi sentään lukea alkuperäiset levyt, mutta kuitenkin. Hae netistä Wiikeyn päivitys / asetus levy, polta levylle kokeile päivittää, ja sen jälkeen jos onnistui niin kokeile sitten jos pelit ja kopiot toimisi.

Muina vaihtoehtoina on sitten,
- asennus vikaantunut ja siintä johtuu ettei konsoli toimi (wiikey kun taitaa olla aina päällä, eikä esim kytkeydy pois päältä alkuperäisen levyn tullessa vastaan, kuten esim wiinja deluxe taitaa tehdä?),
- tahi sitten tosiaan laseri on likaantunut / kulunut loppuun. ( kyseessä on ihan puhtaasti veikkauksia muiden optisia levyjä lukevien laitteiden samankaltaisista oireiluista.)