Näytä koko versio : Värit peleihin? PS2 ja XGA BOX
Terbusta.
Minulla on käytössä XGA BOX, jolla olen kytkenyt PS2:seni monitoriin. Nyt modautin pleikkarini ja kokeilin NTSC-pelejä ja mustavalkoista vain näkyy. Paljon ei netisti aiheesta löytynyt, mutta XGA BOX ilmeisesti tässä olisi syyllinen. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta kombinaatiosta tai mitään ehdotuksia voisiko tuolle tehdä jotain? XGA BOXissa olleilla kytkimillä ei ainakaan saanut tehtyä asialle mitään.
Monitorissa olisi RGB-sisääntulo (kolme erillistä reikää), mutta tällaisen kytkennän mahdollistavaa piuhaa ei PS2:lle taida olla ainakaan suoraan. En sitten tiedä olisiko jotenkin mahdollinen järjestettävä.
Kiitoksia jos jotain ideoita on. Alla vielä linkki siihen XGA BOXiin joka on käytössä.
http://www.polarpanda.com/store/product_info.php?products_id=90&osCsid=3a87ab51699af267c3e45e2d54cae706
Siis suurin ongelmahan tuossa on että kuva työnnetään tuolle komposiittina, joka on se kaikista ankein ja huonoin PS2:n vakiona tukema kuvansiirtotapa. Komposiitissa värikoodaus on erilainen eri videostandardeissa (PAL/NTSC yms). Eli jos tuossa purkissa ei ole kytkintä PAL/NTSC -valintaan eikä se toimi NTSC:llä niin sitten ei taida olla paljoa tehtävissä. Tietty jos on mahdollista kokeilla S/Video -kaapelilla, niin se voi toimia, mutta tämä on ihan arvaus.
PS2:lle on mahdollista tehdä VGA-kaapeli ja esim Matrixin uusissa bioseissa on jopa tuki sille, mutta kaikki ohjelmat ei välttämättä toimi sillä. Siihen tarvitsee vähän elektroniikkaa ja ainakaan Matrixin toistaiseksi julkaisemalla kytkennällä ei ihan kaikki monitorit toimi.
Ihan normaalia RGB:tä ei voi todennäköisesti käyttää koska monitori ei välttämättä ymmärrä PS2:n tarjoamaan synkkaa ja varsinkin siksi, koska PS2 antaa 15kHz juovataajuudella tavaraa ja normaalit PC-monitorit ymmärtävät vain 30kHz ja sitä suurempia. Jos kyseessä on "multisync" -monitori, niin sitten sen voisi todennäköisesti kytkeä RGB-johdosta puukottamalla.
S-video kaapelia kokeilin, värejä ei ilmestynyt, mutta kuva on ihan mielettömän paljon terävämpi nyt. Joten eipä jää tämä kokeilu liikaa harmittamaan :> En sitten tiedä voisiko tässä muuta kokeilla kuin hankkia uuden xga boxin, jos värit tosiaan haluaisi kaikkien pelien kanssa saada toimimaan. Netistä ei paljon aiheesta löytynyt, mutta ainakin joku oli kommentoinut samasta XGA BOXista, että värit eivät toimineet muuta kuin PALilla. Toisilla kyllä sitten kai kuitenkin ovat toimineet. Vähän outoa ja vähän harmittavaa. Saattaapi minulta jäädä importit sittenkin yhä pelaamatta, heh.
*edit* Oma mielenkiintoinen lukunsa on Disgaea2. Siinä alkudemo näkyy mustavalkoisena, mutta kaikki muu värillisenä. Ilmeisesti alkudemo on 60hz, kun muu 50hz tms. Tähän selitykseen itse ainakin päädyin. Noh.
Tomba_76
07.12.2006, 11:07
Auttaako jos ps2 omista asetuksista muutat video ulostuloa en muista mikä siin luki kun ei tääl duunis ole ps2:ta :D
Kokeilin jo aiemmin. Ei vaikuta mihinkään mitenkään niin, että itse huomaisin eron.
Itse suosittelen sen VGA-piuhan tekoa, kun Infinityssä on se tuki modissa VGA:lle.
gerbiili71
07.12.2006, 19:18
VGA-piuhan rakennusohje (http://skygate.bravehost.com/PS2_VGA_cable.html) PS2 komponenttipiuhasta. Luulenpa silti, että ei kannata tuollaista rakennella... tai jos joku on rakentanut ja käyttää tuollaista, niin voisi kertoa kokemuksistaan.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.