Näytä koko versio : Mistä hankkia microSD kortti?
Olen hankkinut M3 microSD -adapterin ja luonnollisesti tarvittaisiin nyt microSD kortti. Tarkoituksena on katsoa videopätkiä ja kuunnella musiikkia, joten kortti saisi olla nopea. Osaako kukaan kertoa mistä kannattaa ostaa ja mikä malli olisi hyvä? Linkkejä ja ehdotuksia otetaan vastaan. Tilaaminen ulkomailta onnistuu myös. Haussa olisi 1gt kortti.
Nopeita (80x tai yli) kortteja näyttää olevan aika niukasti. Onko asia tosiaankin niin että hitaampaa esim. tälläistä (http://www.lohenette.fi/product_14076.html) (Sandisk MicroSD Ultra 1GB) ei kannata ostaa edes alkuun pääsemiseksi? Pätkiikö video/ääni? Pitääkö siis vaan jäädä odottelmaan nopean kortin ilmestymistä.
kiitokset jo etukäteen.
No verkkokauppa.comista kannattaa kattoa, sieltä varmaan löytyy
No verkkokauppa.comista kannattaa kattoa, sieltä varmaan löytyy
Verkkokauppa.comista olen jo katsonut ja siellä olikin hyvä valikoima Kingstonin ja SanDiskin kortteja mutta nopeuksia niissä ei ilmoitettu. Jo edellisessä viestissä oleva SanDisk Ultra oli ainoa jossa speksit oli ilmoitettu.
Sandisk MicroSD Ultra 1GB
Kirjoitusnopeus: 9 MB / sek
Lukunopeus: 10 MB / sek
Olen ymmärtänyt että toistaakseen videota ja ääntä moittettomasti kortin pitäisi osata lukea ja kirjoittaa yli 12 MB / sek.
Niin, otathan lukuun myöskin sen sovittimen nopeudet?
En tiedä mihin se adapteri kykenee, mutta silläkin on varmana jotkut rajat.
Olen nuita microSD-kortteja tutkinut aika paljon heti SuperCard Liten julkaisun jälkeen. Nämä uudet microSD:tä käyttävät tuotteet kykenevät ottamaan teknologian kehittymisen seurauksena kortista kaiken irti ilman hirveitä hävikkejä, joita esimerkiksi SD-tuotteissa löytyy.
SCL ja M3L käsittelevät muistaakseni muutaman megatavun nopeudella nuita kortteja, joten hitaampikin kortti riittää. Moninaisten testien perusteella tuossa ratkaisee lähinnä kortin access time, eli aika joka M3 Litellä kestää kun se alkaa käsittelemään microSD-kortilta dataa.
Suomesta saa näitä seuraavia tuotteita:
SanDiskin normaalilla mallilla access time on sen 1.1ms,
SanDiskin Ultra II puolestaan hoitaa tuon 1.0ms aikaan,
A-Data microSD:n access time on sen 0.7ms.
Kingstonilla on 2.0ms (lagaa). Olen lukenut, että joillain olisi ollut nopeitakin perus-Kingstoneja, mutta omani lagaa selvästi kun ajaa testejä.
Nuita Sandiskin perusmalleja saa edullisesti kaikkialta. Sen nopeus riittää aivan täydellisesti kaikkeen ajoon mitä tekee. A-Data taas puolestaan on todella edullinen tuote ja sitä saa Suomesta Jimm's PC-Storelta, koska ko. pulju tuo A-Dataa maahan suoraan ilman välikäsiä.
Kingstonia en suosittele, Sandisk menee myös hyvin. (Ultra mallista ei saa hyötyä irti, data korkeintaan siirtyy hiukan nopeammin kortille ja sieltä pois.).
Itselläni on A-Data ja Kingston. A-Datan 1GB-malli maksoi jotain ~40e ja se voittaa access timessä nuo muut aivan heppoisesti.
Kannattaa hdtachilla testailla oman kortin nopeudet. Se on helpoin tapa nähdä ne kun speksit tuntuvat heittelevän eivätkä valmistajat oikein tykkää niitä ilmoittaa missään.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.