PDA

Näytä koko versio : Muurahaisia

Shadown
11.03.2006, 15:51
Tuli sitten hankittua muurahaisyhdyskunta itselleni.:rolleyes:

Kuvia yhdyskunnastani löydät galleriasta:

http://www.consoleforums.net/gallery/browseimages.php?c=19&userid=

Shadown
25.03.2006, 21:31
Tuli perjantaina Saksasta hieno uusi pesä murkuille.

Katsokaa ihmeessä kuva:

http://www.consoleforums.net/gallery/browseimages.php?c=19&userid=

VKV
27.03.2006, 20:13
Hmm...murkkuja. Varo etteivät ala purra. :P

Itselläni kävi aina keväisin murkkuja kylässä täällä omassa huoneessani mutta ovat jostain syystä kaikonneet pari vuotta sitten...(kuljeskelevat nykyään keittiössä ja vanhempieni huoneessa :rolleyes: )

Ovathan ne muuten ihan kivoja pikkuveikkosia kunhan niitä ei rupea ärsyttämään...

Shadown
27.03.2006, 21:14
Jep. Tuo mun lajini on viellä harmiton mauriainen (sokerimuurahainen), mutta noita on kyllä ihan oikeasti vaarallisia kasvattettaviakin.

Dream
27.03.2006, 23:08
Jep. Tuo mun lajini on viellä harmiton mauriainen (sokerimuurahainen), mutta noita on kyllä ihan oikeasti vaarallisia kasvattettaviakin.

Oot kyl löytänyt aika erikoisen lemmikin. :)
Mä oon viikottain käyny kurkkaa tota päiväkirjaa...
Mä en edes tiennyt et noit kasvatetaan himassa.

Shadown
27.03.2006, 23:49
Joo en minäkään.

Koko homma lähti siitä kun päätin alkaa kasvattamaan lihansyöjäkasvia (Noh, ihan normaaliahan se on, vai?) ja tuli mieleen ruokinta.
Sitten löysin www.pulju.net sen geelipesän, johon voi kerätä muurahaisia "pesimään".
Siitä sitten pongahti ajatus hankkia kuningatar jostain huisin nevadasta ja ihan oikeasti viljellä ravintoa lihansyöjälle.

Ongelmaksi tietysti syntyi kunigattaren hankinta, jota tähän aikaan vuodesta on mahdotonta hankkia luonnosta viellä. Joten google laulaan ja nettikauppoja etsimään.
Aikani etsin (noin koko viikonlopun) löysinkin www.antshop.net ja www.antstore.net ja siinä se!
Nyt on kyllä lihansyöjät itämässä, mutta ei oikein enään tule mieleen syötää murkkuja sille.:D Päin vastoin olen ajatellut noilla harjoitella ja siirtyä johonkin ulkomaalaiseen lajiin myöhemmin.

Shadown
25.04.2006, 16:18
Useita uusia kuvia lisätty:
http://www.consoleforums.net/gallery/browseimages.php?c=19

-ja-
25.05.2006, 16:23
heh on kyllä kivan hintasia kuningattaria.. ~200€ :O
onhan niitä halvempiakin ^^
Onko muuten kallis harrastus?

Shadown
25.05.2006, 20:23
Ei ole. Eihän tuossa oikeastaan kustannu kuin yhdyskunnat ja pesä. Pesän voi itsekkin tehdä halutessa.

Kaikki ruoka jne. saa luonnosta metsästämällä. Talviaikaan sitten kalastusliikkeestä toukkia, jotka maksaa euron purkki.

Tezza
18.06.2006, 12:02
Tuntuupa ajatus kiinnostavalta :) Jos olisi rahaa, niin voisi tuollaisen hankkiakkin. Meikä on aina tykännyt katsella tuollaisten pikkuruisten olentojen touhuiluja ^^ Miten noita ruokitaan? oO' Toukilla?

Shadown
18.06.2006, 12:08
Nuo (Oma lajini) syövät hyönteisiä ja sokerivettä (hunajaa, siirappia jne.).

Lisätään vielä linkki murkku-fooumille: www.muurahaiset.net

Shadown
28.06.2006, 04:10
http://www.consoleforums.net/gallery/browseimages.php?c=19

Tuli sitten lisättyä muutama kuva. Kuvissa esiintyy pääasiassa uusi kuningattareni.

el Simpson
07.07.2006, 14:31
Sait muurahaisia?? :D

el Simpson
07.07.2006, 15:27
Olet siis saanout oman muurahais yhteiskunnan?? :D

HULLUI TE OOTTE :D

rouda
07.07.2006, 16:48
siistejä kotieläimiä kunhan pysyvät omassa pesässään
koska saamme seurata muurahaisia web kameran välityksllä livenä?:)

Shadown
07.07.2006, 17:36
En osaa sanoa onko Live-seuranta koskaan mahdollista. Mutta olen kyllä asiaa pohtinut ja haluisin toteuttaa idean.

Selkeintä olisi varmaan tuo hevosmuurahainen, koska se on kooltaan niin iso.
Iso laji mahdollistaisi selkeämmän seurannan. Pieni laji on aina pieni ja huonosti näkyvä, jossain huonolaatuisessa kuvassa.

Mielenkiintoisin silti voisi olla tuleva lehdenleikkaaja, jota olen hankkimassa. Sekin lajina olisi isompaa kokoa. Varsinkin sotilaat.
Hankin tosin lehdenleikkaajan aikasintaan joskus syksyllä, ehkä vasta talven mittaa. Sillä kun on jo hintaakin ja pitäisi vähän taustatyötä tehdä lajille, joka on tropiikista. Sen takia olisi tarkoitus mennä korkeasaareen ihan tässä kohta puoleen katsomaan miten siellä on sen terraariot toteutettu.

Hevosmuurahaisen seuranta olisi mahdollista vasta joskus 2-3 kuukauden päästä. Nyt minulla on vasta kuningatar reilun kymmenen munansa kanssa, jossa ei paljoa seuraamista ole ja lisäksi se pitää säilyttää pimeässä kunnes ensimmäiset työläiset syntyvät.

Aki
19.07.2006, 15:27
Varmaan kiintoisaa seurata nuita. Itsekkin olen miettinyt että jos ostaisi tuon ''Antworksin'' mitä puljussa myyvät. Ei olisi kyllä yhtään paha tuo Live seuranta.

Shadown
19.07.2006, 16:07
Paitsi se mööpeli on aika turha kapistus.

Aki
19.07.2006, 16:19
Voipi olla mutta onhan tuo ainakin hienon näköinen. Kannattaakopa tuollaista kunnon systeemiä ostaa jos ei aio alkaa sen kummemmin harrastamaan. ;)

Shadown
19.07.2006, 16:43
Noh kalliimmaksi toi tulee kuin jos hankit siporexia ja lasia (Yhteishinta noin 10euroa.).

Tomba_76
20.07.2006, 10:51
Paljo palanut rahaa koko harrastukseen?
Joo ite en noist lemmikeist niinkää, pari kissaa täl hetkel pyörii nurkissa.
Joo no ei muurahaiset paljoo syö ni säästää siinä taas omansa...

Shadown
20.07.2006, 11:56
Mulla on nyt rahaa mennyt ehkä joku 50-70 euroa. Tosin suuri osa tosta rahasta on mennyt ihan hukkaan, kun en ole tiennyt ostaessani etten tule tarvitsemaan.

Hyötykäyttöön mennyt joku 30-40 euroa.. Tosin nyt menee kohta 25£ koska tulee yksi pohjois-amerikkalainen laji heinä-elokuun aikana kunhan välittäjä saa nuoria kuningattaria. Muut lajit (Ne tasan kaksi) maksanut yhteensä noin 28 euroa. Toi hevosmuurahais kuningatar olisi ollut normaalisti miltei 40 euroa yksistään, mutta toinen harrastaja löysi niitä nurtsilta aimo läjä ja möi mulle kohtuu hintaan.

Shadown
24.08.2006, 11:55
Pistetään nyt taas vähän aiheesta mainosta ja ilmoitetaan, että www.muurahaiset.net on saanut alleen myöskin Vbulletinin.

Tdubel tehnyt siihen tuon teeman, kuten tämänkin foorumin teeman.

Aihe pääsee huomenna Helsingin uutisiin ja minua käytiin aiheesta jopa Helsingin Sanomiin haastattelemassa tuossa maanantaina.
Ajankohdasta koska se pääsee hesariin ei ole vielä tietoa.

En muista olenko aiemmin asiasta täälä maininnut, mutta meillä on myöskin tuolla oma wiki (www.muurahaiset.net/wiki).
Olen ollut myöskin http://fi.wikipedia.org:n muurahaisia koskevassa sivustossa mukana. Sivu tosin pahasti kesken, kuten www.muurahaiset.net:kin wiki.

Aki
25.08.2006, 14:47
No johan on. :D Onneksi olkoon. Kun olen tässä nyt tätä hommaa katsellut niin on alkanut sen verran kiinnostaa että ensi kesänä vain muurahaisia tännekkin. :D Ei olekkaan mitään lemmikkiä tai sellaista juuri nyt.

Shadown
02.11.2006, 23:37
Tuossa päiväkirjaa uusimmasta tulokkaastani, lehdenleikkaajista. :D

http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=185

Shadown
12.05.2007, 00:24
Aiempi yhdyskunta kuoli jo aikoja sitten, mutta samaa lajia kokeillaan uudestaan:
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=265

Huomatkaa se video, josta mainitsen jossain vaiheessa, eli tämä:
www.muurahaiset.net/videot/atta.AVI

Shadown
21.01.2008, 07:32
Pistetääs taas mainostusta murkkuharrastuksestani vaihteeksi ja sivuista, joita ylläpidän myöskin.

Eli liki vuoden olleet lehdenleikkaajani olisi tässä aiheessa päiväkirjan muodossa:
http://www.muurahaiset.net/showthread.php?t=227

Vimeisimmillä sivuilla onkin jo vähän parempaa kuvamateriaalia (tosin konvertoitu radikaalisesti heikommalle resolle) leikkaajistani järkkärilläni.

Ziikrik
29.01.2008, 15:06
:O :O :O

Kiinostukseni heräsi heti........... Onko sinulla kokemusta suomalaisista murkuista ?

Entäpä kuin vaikeata niiden kunigattarien hakeminen luonnosta on ?

Tuskimpa tampereella on kauppoja jossa myydään murkkuja.....

Shadown
29.01.2008, 21:34
Joskus on ollut suomalaisia. Luonnosta sa kaikkein helpoiten kuningatatria niiden parveiluaikoina kesän mittaan.

Yleisimmät suomalaiset lajit ovat helppoja pitää.

Ziikrik
30.01.2008, 15:32
Minulla on 70 litran terraario ensiluokkaisella valaistuksella. Ja ruokinta onnistuu myös. Suurin huolenaiheeni onkin pystyvätkö ne kiipeämään pois terraariosta ......... Jos kykenevät olen pulassa.

Kiitoksia ideasta...........

Shadown
30.01.2008, 15:44
Helpostihan ne pystyy lasia pitkin kiipeämään.

Ziikrik
30.01.2008, 19:53
Ai aivan sileästäkin lasista ?

Shadown
30.01.2008, 20:00
Kyllä vain. Lehdenleikkaajat pystyy kantamaan lasia pitkin vaikka isoja lehdenpalasiakin.

Ziikrik
31.01.2008, 11:58
Ai jaa n ositten pitää keksiä muuta.

Juures
18.02.2008, 18:11
Puljusta löysin tälläisen http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=135 tässä murkut saavat ihan itte kaivella omat tunnellinsa eika oo kalliskaan murkut saavat ravintonsa myös tuosta samaisesta töhnästä ylläpitoa ei ole nimeksikään alkuun survaiset 4 reikää geeliin ja murkut sisään ja se jälkeen sinun tarvitsee vain avata akvaario kerran kuukaudessä että ne saavat ilmaa

ups en huomannut että tästä oli jo kerrottu anteeksi :(

Shadown
18.02.2008, 18:29
Jep, ihan ok, jos ottaa huomioon ne faktat, että se geeli pilaantuu sika helposti. Sitten kun se geeli on käytetty loppuun, niin uuden laittaminen on mahdotonta ja lisäksi tuo ei käy ylipäätään kuin harvoille lajeille.