PDA

Näytä koko versio : modpiirien kohtalo uuden vuoden jälkeen

thorwald0
22.12.2005, 19:13
Eli minua rupesi askarruttamaan tuo modpiirien kohtalo uuden vuoden jälkeen, onko se laitonta vai laillista?
Erään modpiiri asentajan luona oli käynyt joku Microsoftin "häiskä" valistamassa vai pelottelemassa, ettei moinen toiminta ole enää laillista ensi vuonna. Onko tälle mitään perää vai voiko tämän rinnastaa siihen "organisoituun keskusteluun suojauksien kierrosta", joka tulee olemaan kiellettyä?

Miten esim. tdubel ja consoletech tulee toimimaan tämän asian kanssa vai tuleeko toimimaan mitenkään?

Shadown
22.12.2005, 19:38
Ei ole minulla ainakaan syytä lopettaa.

Jos kerta on laillista ottaa pari kopsua peleistään, niin pakkohan noi on saada modattua.

thorwald0
22.12.2005, 20:45
Varmuuskopioiden ottaminen olisi sallittua:

Tietokoneohjelmia ja tietokantoja koskevia erityissäännöksiä (3.4.1998/250) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#a3.4.1998-250)

25 j § (24.3.1995/446) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#a24.3.1995-446)

Joka on laillisesti hankkinut tietokoneohjelman, saa valmistaa ohjelmasta sellaiset kappaleet ja tehdä ohjelmaan sellaisia muutoksia, jotka ovat tarpeen ohjelman käyttämiseksi aiottuun tarkoitukseen. Tämä koskee myös virheiden korjaamista.
Se, jolla on oikeus käyttää tietokoneohjelmaa, saa valmistaa ohjelmasta varmuuskappaleen, jos se on tarpeen ohjelman käytön kannalta.

Tämä taitaakin sitten koskea sitten pelkästään musiikkia, koska viimeinen lause tuntuu sanovan ettei lakia sovelleta tietokoneohjelmiin:

Teknisen toimenpiteen kiertämiskeinojen valmistamisen ja levittämisen kielto

50 b § (14.10.2005/821) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#a14.10.2005-821)

Tehokkaan teknisen toimenpiteen kiertämisen mahdollistavia tai kiertämistä helpottavia laitteita, tuotteita tai osia ei saa valmistaa tai tuoda maahan yleisölle levittämistä varten tai Suomen alueelle kolmanteen maahan kuljetettavaksi, levittää yleisölle, myydä, vuokrata, mainostaa myytäväksi tai vuokrattavaksi eikä pitää hallussa kaupallisessa tarkoituksessa. Tehokkaan teknisen toimenpiteen kiertämisen mahdollistavia tai sitä helpottavia palveluja ei liioin saa tarjota.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja laitteita, tuotteita tai osia taikka palveluja ovat sellaiset:
1) joita markkinoidaan, mainostetaan tai pidetään kaupan tehokkaiden teknisten toimenpiteiden kiertämiseksi;
2) joiden tarkoituksella tai käytöllä on tehokkaan teknisen toimenpiteen kiertämisen lisäksi vain vähäistä muuta kaupallista merkitystä; taikka
3) jotka on pääasiallisesti suunniteltu, tuotettu, mukautettu tai toteutettu siten, että niiden tarkoituksena on mahdollistaa tämän lain mukaan suojattuja teoksia suojaavien tehokkaiden teknisten toimenpiteiden kiertäminen tai helpottaa sitä.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske tietokoneohjelmaa suojaavaa teknistä toimenpidettä.

Että semmoista

edit: Saakin sanoa sille modaajalle ettei tarvi huolehtia vaan modailee edelleen ensikin vuonna :D

Shadown
23.12.2005, 12:01
Sitähän minäkin.:rolleyes:

thorwald0
23.12.2005, 23:24
Mielestäni kuitenin törkeää käydä "valistamassa" asiasta ja vieläpä antaa siitä virhellistä tietoa! Ei se ollut kertonut pykäliä minkä mukaan piirit kielletään, vaan nähtävästi luottanut siihen, että on suuresta ja vaikutusvaltaisesta firmasta ja pienen firman olisi syytä sitä uskoa.

Kun ajattelee niin tuo on oikeastaan tyypillistä käytöstä microsftilta, ainakin mitä olen lukenut erinäisiltä uutispalsoilta. Linkkejä ei tähän nyt ole heittää, mutta käyköön esim. se, että mikrosfotti yritti patentoida hymiön.

Shadown
23.12.2005, 23:27
Onhan se tietty. Tiedä sitten, josko kyseessä ollut huijaus?

DaMan
30.12.2005, 11:57
Varmuuskopioiden ottaminen olisi sallittua:

Tämä taitaakin sitten koskea sitten pelkästään musiikkia, koska viimeinen lause tuntuu sanovan ettei lakia sovelleta tietokoneohjelmiin:

Että semmoista

edit: Saakin sanoa sille modaajalle ettei tarvi huolehtia vaan modailee edelleen ensikin vuonna :D

Oli vähän väärää lainkohtaa siteerattu.

Kun lukee lakitekstiä loppupuolelta niin löytyy tämmöistä:

Tietokoneohjelman suojauksen poistovälineen luvaton levittäminen (14.10.2005/821)

L:lla 821/2005 lisätty väliotsikko tulee voimaan 1.1.2006.
56 c § (14.10.2005/821)

Joka levittää yleisölle tai ansiotarkoituksessa yleisölle levittämistä varten pitää hallussaan välinettä, jonka yksinomaisena käyttötarkoituksena on tietokoneohjelmaa suojaavan teknisen apuvälineen luvaton poistaminen tai kiertäminen, on tuomittava tietokoneohjelman suojauksen poistovälineen luvattomasta levittämisestä sakkoon.

Tuo kieltää yksiselitteiseti mod-piirit. Valitettavasti :(

-Pekka

Shadown
30.12.2005, 12:04
Tuo ei kiellä mod -piiriä. Tuossahan puhutaan yleisestä jaosta.

Esim. minua se ei koske. Minä en pääsääntöisesti myy ainuttakaan modia.

Jos asiakas ostaa itse henkilökohtaisesti modin ja tulee sen minulle asennuttamaan, niin ketään ei riko lakia.

DaMan
30.12.2005, 13:01
Tuo ei kiellä mod -piiriä. Tuossahan puhutaan yleisestä jaosta.

Esim. minua se ei koske. Minä en pääsääntöisesti myy ainuttakaan modia.

Jos asiakas ostaa itse henkilökohtaisesti modin ja tulee sen minulle asennuttamaan, niin ketään ei riko lakia.

Jep, niinhän tuon voi tulkita. Eli asennat jatkossakin modeja jos asiakas hankkii piirin vaikka ulkomailta. Hyvä tietää (jospa se Xbox 360 modi tulis pian) :)

Ehkä http://www.konsolipiste.com ja http://www.modpiiri.com pitäis tarkistaa liiketoimintaansa.
http://www.hevnet.com näyttää jo lopettaneen piirien myynnin.

Melkoinen sekasotku tulee EU alueelle kun direktiiviä tulkitaan ja toteutetaan eri lailla eri maissa. Toivottavasti modit pysyy jossain laillisena ja helposti tilattavissa.

-Pekka

Shadown
30.12.2005, 13:19
Onhan esim. kanavien salauksen purku ollut aina laitonta, mutta kas kummaa kortteja myy modpiirikin.

Eli jos modit pystytään myymään "tyhjinä", niin niitä ei mikään laki kiellä.
Laki myöskin antaa asiakkaalle itselleen mahdollisuuden käyttää yksittäin kopioisuojan kiertoon tarvittavia välineitä.

DaMan
30.12.2005, 14:02
Onhan esim. kanavien salauksen purku ollut aina laitonta, mutta kas kummaa kortteja myy modpiirikin.

Eli jos modit pystytään myymään "tyhjinä", niin niitä ei mikään laki kiellä.
Laki myöskin antaa asiakkaalle itselleen mahdollisuuden käyttää yksittäin kopioisuojan kiertoon tarvittavia välineitä.

Ohjelmoitavia älykortteja voi käyttää hyvin moniin eri tarkoituksiin.

Modit on yksinomaan suunniteltu kiertämään suojaukset. Tässä on iso ero.
Se että onko "tyhjä" vai ei tuskin merkitsee, koska tyhjänäkin on niin paljon helpottava apuväline.

Lopullinen selvyys tulee varmaan vasta ensimmäisen oikeudenkäynnin jälkeen, jos sellaista ikinä tulee.

Mutta katsotaan miten hommat etenee... :)

-Pekka

Shadown
30.12.2005, 15:25
Modit on yksinomaan suunniteltu kiertämään suojaukset.

Nykyaikana täysin väärä väite.

On totta, että nykyisinkin ensimmäinen "tehtävä" modilla on kiertää suojat ja toteuttaa kopioiden peluun, mutta sieltä tippuu monia muitakin käyttötarkoituksia hiljalleen.

Sonyn PSP on tästä erittäin hyvä esimerkki.

Mitä tulee johku MII ja Titanium korttiin, niin on lähinnä vitsi väittää niille muuta tekoa kuin kanavien katsominen ilman maksua.
Tokihan niitä voi käyttää.

thorwald0
31.12.2005, 07:07
Hyvä kun korjasit asian DaMan. Jäi laki lukematta loppuun saakka.

humppis
01.01.2006, 06:23
Näemmä konsolipiste lopettanut myös modien myymisen ainakin
toistaiseksi. Pakko nostaa hattua modpiiri.com:lle jos uskaltavat
tosiaan jatkaa piirien myymistä kun asiasta ei ole mitään ennakkopäätöksiä.

Mikro$oft ja $ony kuitenkin tulevat erittäin todennäköisesti puuttumaan
raskaalla kädellä mod-piiri asiaan, jos ja kun nyt uuden lain myötä vaan
voivat. Valitettavasti.

Ammattilainen
01.01.2006, 12:02
Gamehouselta tiedustelin asiaa ja sieltä kans tuli viesti että modpiirien myynti lopetetaan. Ennakkopäätöstähän ei voi edes tulla jos kukaan ei myy piirejä.

Shadown
01.01.2006, 18:33
Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että modeja voi myydä muttei modeja, jotka mahdollistavat kopioiden peluun.
Asiakas voi sitten omilla teoilla tehdä koneelleen ja modilleen mitä lystää. Esim. vaihtaa firmwaren tms.

Tosin sekin on aika suhteellista, koska kopioitahan sai ottaa jokunen määrä?
Niiden pelaaminen on tosin aika vaikeaa ilman modia.

Mutta jos katsoo lakia raa'asti ja modia, niin Xboxin modeista vain ALX ja DuoX2 Original ovat laittomia, jos nekään.

Samaten DMS4 on laillinen, koska sehän ei mahdollista suoraan kopioiden peluuta.
Matrix -modeista on saatavilla "Homebrew" versio, jonka firmwaren pystyy vaihtamaan aitoon Infinityyn.
Tulevia lakeja silmälläpitäen niitä tehdäänkin.

Ammattilainen
01.01.2006, 18:54
Tietokoneohjelman suojauksen poistovälineen luvaton levittäminen 56 c §

Joka levittää yleisölle tai ansiotarkoituksessa yleisölle levittämistä varten pitää hallussaan välinettä, jonka yksinomaisena käyttötarkoituksena on tietokoneohjelmaa suojaavan teknisen apuvälineen luvaton poistaminen tai kiertäminen, on tuomittava tietokoneohjelman suojauksen poistovälineen luvattomasta levittämisestä sakkoon.

Kyllä modin käyttötarkoituksen jokainen tuomari tietää. Vaikka sitä voi muuhunkin käyttää. Onneksi kuitenkin laissa lukee "yksinomaisena". Se voi pelastaa.

Shadown
01.01.2006, 18:56
Ja varmaan jokainen "tuomari", tietää mihin noita "älykortteja" käytellään.

1x-48x
01.01.2006, 22:26
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan millainen soppa tästä syntyy, kun joskus sitten tulee se ennakkotapaus.

Shadown
02.01.2006, 01:02
Näyttäisi myöskin Cheapestmods myyvän modeja vanhaan tapaan.

Peteju
02.01.2006, 07:11
Jaahas jaahas.. saas nähdä..

Jos katsotte modpiirin tuote selosteita, esim kaikki PS2 modit
paitsi DMS4 näyttää tulosta 0kpl

täytyy kyllä sanoa että aivan perseestä tulee tämä uusi laki olemaan.
tässä poljetaan normi kansalaisten oikeuksia oikein kunnolla!

-Pete