Näytä koko versio : Slimmien lasereiden suojaus
Slimmejä on nykyisin kolmea erilaista plus muutamat variaatiot pohjautuen näihin "pää versioihin".
Versiot ovat numeroitu V12, V13 ja V14.
Vain V12 vaatii laserille konkreettisesti suojan. Suojista paras on SlimlineFix V4.
Suojassa on etuvastus laserin ohjaukselle (10K ohmia), sekä PIC -piirillä toteutettu ylijännitesuoja. Eli jos kaikesta huolimatta suojaus pettää, niin kaksois suojaus haistaa jännitepomppaukset/ohjauksen tilttauksen ja sammuttaa koneen samantien.
Kaikki muut kaksi versiota ei tarvitse tätä suojaa. Tosin sen pystyy asentamaan niihin.
Ainoa huolestuttava tapaus on joissakin (ei siis kaikissa) slimmeissä, että DVD -puolen trimmeri on säädetty tehtaallla vain noin 850 ohmiin, josta seuraa hiljalleen laserin palaminen. Säätö pitäisi huolehtia aina vähintään 1.1-1.2 Kilo ohmin välille. Isommallekkin voi säätää, mutta sitten voi tulla vastaan lukuongelmia, joita ei tuolla minimi asetuksella tule vastaan.
Tätä liian pientä asetusta käytetään mahdollisesti ihan jokaisessa kolmessa slimmi -versiossa.
Slimmejä on nykyisin kolmea erilaista plus muutamat variaatiot pohjautuen näihin "pää versioihin".
Versiot ovat numeroitu V12, V13 ja V14.
Vain V12 vaatii laserille konkreettisesti suojan. Suojista paras on SlimlineFix V4.
Suojassa on etuvastus laserin ohjaukselle (10K ohmia), sekä PIC -piirillä toteutettu ylijännitesuoja. Eli jos kaikesta huolimatta suojaus pettää, niin kaksois suojaus haistaa jännitepomppaukset/ohjauksen tilttauksen ja sammuttaa koneen samantien.
Kaikki muut kaksi versiota ei tarvitse tätä suojaa. Tosin sen pystyy asentamaan niihin.
Ainoa huolestuttava tapaus on joissakin (ei siis kaikissa) slimmeissä, että DVD -puolen trimmeri on säädetty tehtaallla vain noin 850 ohmiin, josta seuraa hiljalleen laserin palaminen. Säätö pitäisi huolehtia aina vähintään 1.1-1.2 Kilo ohmin välille. Isommallekkin voi säätää, mutta sitten voi tulla vastaan lukuongelmia, joita ei tuolla minimi asetuksella tule vastaan.
Tätä liian pientä asetusta käytetään mahdollisesti ihan jokaisessa kolmessa slimmi -versiossa.
Ostin Modpiiri.com:sta PSTwon ( V13+MI V1.54+lasersuoja). Mistä voin maallikkona tietää koneemme "DVD-puolen trimmerin säädetyn tasolle 1.1-1.2 kilo ohmia"?
Yleismittarilla mitaten.
No, onko käytännössä sitten aivan sama jos minulla on jo asennettuna lasersuoja vaikka ohmisäätöä ei olisi tehtykään l. laserin DVD-potikkaa asetettu 1200 ohmiin?:confused:
Suoja ei suojaa samoilta riskeiltä, kuin mitä suojaa tuo säätäminen.
Itse lasersuoja estää koneen oman softan tilttauksen, josta seuraa välitön laserin palaminen. Suojassa on myöskin tuplasuojaus, joka sammuttaa koneen, jos kone kaikesta huolimatta tilttaa.
Tuo säätäminen rajoittaa ylipäätään laserin käyttötehoa, joka on useimmiten turhan korkea, josta taasen seuraa laserin kuluminen loppuun paljon nopeammin.
Joten sen säätämienn ei ole välttämätöntä. Mutta jos ohmit sattuu olemaan vakiona jotain 800 ohmia, niin laseri ei ole pitkä ikäinen. Ehkä vain parin kuukauden.
Suoja ei suojaa samoilta riskeiltä, kuin mitä suojaa tuo säätäminen.
Itse lasersuoja estää koneen oman softan tilttauksen, josta seuraa välitön laserin palaminen. Suojassa on myöskin tuplasuojaus, joka sammuttaa koneen, jos kone kaikesta huolimatta tilttaa.
Tuo säätäminen rajoittaa ylipäätään laserin käyttötehoa, joka on useimmiten turhan korkea, josta taasen seuraa laserin kuluminen loppuun paljon nopeammin.
Joten sen säätämienn ei ole välttämätöntä. Mutta jos ohmit sattuu olemaan vakiona jotain 800 ohmia, niin laseri ei ole pitkä ikäinen. Ehkä vain parin kuukauden.
Kiitoksia asiallisesta vastauksestasi!:)
Olen nyt ostamassa tuon valmiiksi asennetun slimmin + infinityn, niin tarvitseeko minun itse ruveta availemaan ja säätämään tätä oston jälkeen vai pistävätkö asentajat säädöt valmiiksi nykyään?
Lasersuojaa ei tähän uuteen slimmiin tarvitse mutta lisääkö se elinikää tai toimivuutta?
Ei tarvitse avata. Suojasta ei ole uudemmissa koneissa mitään hyötyä.
koitin nyt etsiä mutta en löytänyt ohjeita miten tarkistan tuon DVD -puolen trimmerin ohmi määrän? En ole ikänä pleikaria avannut, yleismittarilla tarkoitat? Jos vaikka olisi kuva siitä trimmeristä?
Lisään vielä että siis löytyihän muutama lasersuoja viesti mutta tarvitsisi se trimmeri paikantaa...
Ei kiva jos laser kärähtää parin pelikerran jälkeen :(
En tajua miksi jumputut asiaa, koska et edes tee tiedolla mitään, kun kerta valmista konepakettia olet ostamassa.
Teen tiedolla sitä että voin tarkistaa ettei se laser sitten poksahda samantien, vaikka takuu olisikin niin voisi ainakin ennalta ehkäistä semmosen.
Mutta jos luulet ettei minun tarvitse tai viitsi semmoista edes tarkistaa niin eipä kai sitten.
Se tarkistaminen vaatii koneen avaamisen, joka mitätöi takuun.
Ihan vain siksi et tee tiedolla mitään ja olen kirjoittanut asiasta jo useampaankin kertaa miten asia mitataan ja säädetään.
moi,
tarviikos V15 koneessa tehdä mitään "potikan" säätöä..
"V13-V14 PSTwo riittää että laserin dvd-potikan kääntää 1150 - 1200 ohmin välille."
noinhan tuolla modpiiri.comissa lukee.. eli juuri V15:sta ei mainintaa.
kysyin yhdestä ps2 huollosta niin sano että ei ole ainakaan ite tehnyt mitään muutakuin modin asennusta näin uudempiin slimmeihin.
jos joku valasis, niin kiitokset avusta etukäteen:)
ei tarvitse
v*tun jees :D
(vanha V5 hajosi, joten siirrän modin vaan tuohon uuteen jonka saan ens viikolla:)
btw, otan vielä second opinionin mielellään foorumin ammattilaisilta jotka on asentanut V15 koneisiin..
Eipä tuossa V15 koneessa ole muuta kun modi kiinni ja kovaa ajoa. Pari ensimmäistä v15 konetta niin tuli jopa mitattua et paljon ne arvot siel oli, mut empä niitä ole koskaan mihinkään kääntänyt, ovat olleet valmiiksi tuon 1.2k tai hieman enempi.
Eipä tuossa V15 koneessa ole muuta kun modi kiinni ja kovaa ajoa. Pari ensimmäistä v15 konetta niin tuli jopa mitattua et paljon ne arvot siel oli, mut empä niitä ole koskaan mihinkään kääntänyt, ovat olleet valmiiksi tuon 1.2k tai hieman enempi.
Voi toki varmistaa asian mittaamalla minä mittaan aina.
Dobe on oikeassa uusissa säädöt kohillaan yleensä.
En ole yhteenkään V15 koneeseen tehnyt mitään säätöjä laseriin (ja niitä on tehty kymmenittäin) ja yhdestäkään ei ole laseri palanut.
En ole yhteenkään V15 koneeseen tehnyt mitään säätöjä laseriin (ja niitä on tehty kymmenittäin) ja yhdestäkään ei ole laseri palanut.
kiitos paljon, tämä oli se kommentti jonka halusin kuulla :)
sitte vaan kolvaileen uutta konetta kunhan sen alkuviikosta saan :)
Terve
Tänään ajattelin aukaista v12/v13 koneeni (tänään tuli) ja ajattelin asennan mod-piirin. laaserinsuojauspiirikin löytyy myös
kaiken varalta.
kysymykset:
Mistä tunnistan v12, v13 ?
Mistä mittaan "trimmerin" ohmi luvun?
Miten tuo DVD -puolen trimmeri säädetään? ei varmaan ole mikään normaali säädettävä vastus? joudunko juottamaan vastuksen väliin?
Löytyykö jostain parempia ohjeita kuin nuo modpiiri.comin? kyseessä siis tuo suojauspiiri.
Noista kun en itse tahdo nähdä mitään ja arvuuttelemaan en lähde :)
Koitin etsiä mutta en löytänyt vaikka "Shadown" on varmaan on sen jo monesti kertonut.
Muutamaan vuoteen ei ole tullut leikittyä pleikkarin kanssa viimeinen modattu ps2 yksilö oli v9
En ole huomannut mitään oleellista hyötyä laserin säädölle. PVR-laserit kestää ihan hyvin tuolla suojalla, mutta jos koneesta löytyy SPU-laseri, niin kone on luultavasti V13 ja sen kanssa onkin arpapeliä miten kestää. Säätämisellä ei mielestäni ole oleellista hyötyä.
OK, no suosittelit kumminkin aikaisemmin säätämään 1.1-1.2 Kilo ohmin välille.
itselläni mittari näytti 943ohmia säädin nyt noin 1050ohmiin pitäisikö kumminkin säätää hieman korkeammalle? pienestä liikkeestä on kyllä kiinni :)
Eihän tuo itse laaserinsuojapiiri auta tuohon asiaan ollenkaan.
Kyseessä oli siis PVR-laaseri
No ei se suojapiiri niihin laserin ohmeihin vaikuta lainkaan vaan, lähinnä seuraa ettei lukupäälle ohjailla yks kaks yllättäen järjettömiä jännitteitä. Jos moista alkaa tapahtumaan niin se puottaa koko konsolin sammuksiin.
Piti uteliaisuuttaan uhrata yksi V12 koneen lukupää, hintaa kertyi se noin 30e ja kattoa. kesti se lukupään ohmiarvoilla 1.1 - 1.2kohm kokonaista 4h kilin kolin mc rae rallyä ja muita pelejä, ennen kuin konsoli päästi pihalle positiivisen savunäytteen. Konsoli oli modattu, ja savuamis hetkellä oli alkuperäinen ps2 peli koneessa.
Uusitaan lukupää, asennetaan tuo lasersuoja niin nyt ollaan körötelty aktiivisessa käytössä jo 2 - 3 vuotta. Uusitun lukupään ohmi arvoja en viitsinyt sitten edes mittailla.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.